Zarządzenie Nr 22/2010 Wójta Gminy Ożarowice z dnia 22 marca 2010 roku w sprawie przyjęcia
Zarządzenie Nr 22/2010
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 22 marca 2010 roku
w sprawie: przyjęcia "Procedury zasad ewidencji i dokumentacji zaangażowania wydatków
budżetowych jednostek budżetowych Gminy Ożarowice"
Działając na podstawie art. 30 ust. 2 i art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /Dz. U. Nr 157 poz. 1240/, Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.)
Wójt Gminy Ożarowice
z a r z ą d z a
§ 1
Wprowadza się "Procedurę zasad ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych" stanowiącą Załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się pracownikom merytorycznym Urzędu Gminy oraz dyrektorom i kierownikom jednostek budżetowych.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2010 roku.
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 22/2010
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 22 marca 2010 roku
Procedura zasad ewidencji i dokumentacji zaangażowania wydatków
budżetowych jednostek budżetowych Gminy Ożarowice
§ 1
Jednostki budżetowe mają obowiązek bieżącej ewidencji (co najmniej raz w miesiącu) na kontach pozabilansowych poziomu zaangażowania środków budżetowych w celu niedopuszczenia do przekroczenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatków budżetowych.
§ 2
Istota zaangażowania
- Obowiązkiem prowadzenia rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych jest ujmowanie w księgach rachunkowych jednostki wszystkich etapów rozliczeń poprzedzających płatność dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków i kosztów zaangażowania środków.
- Zaangażowaniem środków jest równowartość zawartych umów, porozumień lub wydanych decyzji i innych postanowień, których realizacja spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym lub w latach przyszłych.
- Zaangażowanie wydatków prezentuje różnicę pomiędzy memoriałowym, a kasowym ujęciem wydatków (zaangażowanie poprzedza, jednak powstanie samego zobowiązania.)
- Jest to czynność, na podstawie której kierownik jednostki kształtuje zobowiązania, z których wynika obciążenie planu finansowego jednostki budżetowej w bieżącym roku budżetowym oraz w latach następnych.
§ 3
Rodzaje zaangażowania
Wyróżnia się:
- zaangażowanie rachunkowe, w skutek którego środki budżetowe zostają w planie finansowym przeznaczone na konkretne cele, co pozwala zapewnić indywidualizację wydatku i w związku możliwości wykorzystania zaplanowanych kwot na inny wydatek,
- zaangażowanie prawne, które wynika z zawartych umów o pracę, umów z kontrahentami o wykonanie usług lub dostawę towarów, a także wydanych decyzji.
Skutkiem zaangażowania prawnego jest powstanie długu jednostki budżetowej.
Zaangażowanie prawne występuje najczęściej w postaci aktów administracyjnych, np.:
Ø decyzji o przyznaniu świadczeń z zakresu opieki społecznej
Ø umów o pracę
Ø umów cywilnoprawnych polegających na udzieleniu zamówienia publicznego
W sytuacji, gdy zaangażowanie prawne tworzy dług, musi go poprzedzać zaangażowanie rachunkowe, czyli uwzględnienie środków na dany wydatek w planie finansowym.
Jeżeli prawne zaangażowanie ograniczą się do stwierdzenia długu np. na wskutek postanowienia sądu, to zaangażowanie rachunkowe musi nastąpić po nim (wydatek wynikający z tego faktu powinien zostać uwzględniony w planie finansowym.
Prawne zaangażowanie można utożsamić z pojęciem zobowiązania warunkowego, określonego w prawie bilansowym jako obowiązek wykonania świadczeń, których powstanie jest uzależnione od zaistnienia określonych zdarzeń tj. środków na wydatki ujętych w planach finansowych.
§ 4
Ewidencja zaangażowania
Ewidencja zaangażowania służy do określenia wartości środków finansowych, które muszą być zabezpieczone na pokrycie przyszłych zobowiązań.
W odniesieniu do niektórych wydatków możliwe jest ustalenie zaangażowania na początku roku. Na koniec roku dokonywana jest korekta zaangażowania wydatków do wysokości dokonanych wydatków.
Dotyczy to w szczególności:
- wynagrodzeń osobowych pracowników,
- składek na ubezpieczenia społeczne,
- składek na Fundusz Pracy,
- składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. ,,trzynastki",
- wynagrodzeń bezosobowych,
- odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
- dotacji podmiotowych dla instytucji kultury,
- diety radnych, sołtysów,
- wpłat na międzygminne związki.
§ 5
Dokumenty stanowiące podstawę do ewidencji zaangażowania
Za zaangażowanie wydatków odpowiada dysponent środków budżetowych podpisujący umowy, które powodują zaangażowanie środków finansowych.
Dokumentami tymi są:
· umowy o dostawy towarów lub wykonanie usługi płatne w danym roku, wraz z zawartymi aneksami,
· umowy o dostawy towarów lub wykonanie usługi płatne w latach następnych,
· wartość rocznych wynagrodzeń wynikających z zawartych umów o pracę oraz narzuty na wynagrodzenia,
· wartość świadczeń przyznanych na podstawie wydanych decyzji administracyjnych,
· wartość zużytej energii, według wskazań licznika,
· podatki i opłaty administracyjne ,
· postanowienia,
· akty notarialne,
· zalecenia,
· faktury, rachunki za wykonane usługi, dostawy towarów, dla których nie stosuje się ustawy- Prawo zamówień publicznych,
· niezapłacone do dnia sprawozdawczego (faktury nieobjęte wcześniej zawartymi umowami),
· koszty podróży służbowych.
·
W przypadku umów wieloletnich w zaangażowaniu wydatków budżetowych roku bieżącego ujmuje się tylko kwoty obciążające budżet danego roku (kwotę obciążająca lata następne ujmuje się w zaangażowaniu na lata przyszłe).
Do ewidencji zaangażowania w jednostce budżetowej służą następujące konta pozabilansowe:
- Konto 998 - ,,Zaangażowanie wydatków roku bieżącego",
- Konto 999 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat".
Na kontach pozabilansowych nie obowiązuje zasada podwójnego zapisu. Stosuje się zapis jednostronny.
Na stronie Ma tych kont ujmuje się:
- wartość dostaw, robót i usług wynikających z zawartych umów i złożonych zamówień,
- wartość świadczeń i opłat wynikających z wydanych decyzji postanowień i zawartych porozumień,
- równowartość dokonanych wydatków związanych z operacjami nie poprzedzonymi umowami czy decyzjami i wobec tego wcześniej nie zaewidencjonowanymi na tym koncie, np. wartość drobnych zakupów, usług oraz opłat i kosztów podróży służbowych ( na podstawie miesięcznych zestawień takich operacji),
- zwiększenie lub zmniejszenie uprzednio zaewidencjonowanych kwot zaangażowania.
Na stronie Wn tych kont księguje się równowartość dokonanych wydatków gotówkowych lub bezgotówkowych z rachunku bankowego jednostki w danym roku budżetowym.
Płatności za miesiąc grudzień, które na podstawie stosowanych przepisów mogą być dokonywane w styczniu następnego roku np. składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne za miesiąc grudzień płatne do 5 stycznia roku następnego, nie ujęte w planie finansowym danego roku budżetowego, nie powinny być zaangażowane w danym roku budżetowym bowiem zaangażowaniu powinny podlegać środki na wydatki ujęte w planie określonym na rok budżetowy.
Na kontach pozabilansowych służących do ewidencji zaangażowania środków należy zachować czystość obrotów. Równowartość zmniejszenia zaangażowania z tytułu anulowania umowy, podpisania aneksu zmniejszającego np. wartość dostawy ujmuje się stornem czerwonym (zapis ujemny).
§ 6
Zaangażowanie a sprawozdawczość budżetowa
Jednostki budżetowe zobowiązane są do ujmowania zaangażowania w sprawozdaniu budżetowym Rb28 S ,, Miesięczne, roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych".
W kolumnie ,,Zaangażowanie" wykazuje się obciążające plan finansowy wydatki danego roku budżetowego, sporządzone za okresy kwartalne , tj. stan na 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia.
Są to wykonane wydatki oraz podjęte zobowiązania, w tym niespłacone zobowiązania z lat ubiegłych, związane z funkcjonowaniem jednostki budżetowej i wypełnianiem przez nią określonych zadań statutowych.
Kwota zaangażowanych wydatków roku bieżącego nie powinna być niższa od sumy wykonanych wydatków i zobowiązań wymagalnych.
Zaangażowanie w sprawozdaniu Rb 28 S wykazuje się narastająco według stanu na 6 dzień kończący okres sprawozdawczy, na podstawie ewidencji księgowej zaangażowania wydatków budżetowych obciążającej plan finansowy danego roku.
Kwoty wskazane w sprawozdaniach budżetowych muszą być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Zapisy na kontach pozabilansowych zaangażowania należy okresowo weryfikować i na bieżąco ujmować ewentualne zwiększenia i zmniejszenia zaangażowania, wynikające ze zmian umów.
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|