Zarządzenie Nr 61/2007 w sprawie wprowadzenia regulaminu przeprowadzania oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych
Zarządzenie Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 roku
w sprawie: wprowadzenia regulaminu przeprowadzania oceny kwalifikacyjnej
pracowników samorządowych.
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 191 z późn. zm.) w związku z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361)
zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam i zatwierdzam "Regulamin przeprowadzania oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych", stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zobowiązuje wszystkich pracowników do zapoznania się z ww. Regulaminem i do przestrzegania podanych w nim zasad.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik
do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 r.
Regulamin
oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych
- Ożarowice 2007 -
Część 1. Postanowienia ogólne
ROZDZIAŁ I
§ 1
Przedmiot Regulaminu
- Regulamin przeprowadzania oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych określa zasady i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
- Regulamin zobowiązuje bezpośrednich przełożonych do dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników podlegających ocenie.
- Efektem dokonania oceny okresowej jest wypełnienie przez oceniającego arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.
- Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa Załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 2
Terminy użyte w Regulaminie:
- kierownik jednostki - osoba uprawniona do kierowania jednostką,
- bezpośredni przełożony - osoba kierująca zespołem pracowników, która jest upoważniona do dokonania oceny, zwana w Regulaminie oceniającym,
- ocena - okresowa ocena kwalifikacyjna, jakiej podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym,
- ocena pozytywna - ocena końcowa obejmująca bardzo dobry, dobry lub zadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
- ocena negatywna - ocena końcowa obejmująca niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
- oceniany - pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym,
- opinia - pisemne stanowisko oceniającego dotyczące wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie,
- kryteria - obowiązkowe określone w Załączniku nr 2 i do wyboru, określone w Załączniku nr 3 do Regulaminu, stanowiące podstawę do dokonania oceny kwalifikacyjnej.
Część 2. Szczegółowa - tryb dokonywania oceny
ROZDZIAŁ II
§ 3
Rozmowa wstępna poprzedzająca wybór kryteriów
- Dokonanie wyboru kryteriów stanowiących podstawę sporządzenia oceny kwalifikacyjnej przez oceniającego poprzedza przeprowadzenie rozmowy z ocenianym.
- Rozmowę wstępną oceniający przeprowadza co najmniej dwa dni przed dokonaniem wyboru kryteriów.
- W trakcie rozmowy bezpośredni przełożony omawia z pracownikiem sposób realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym przez niego stanowisku pracy oraz obowiązków określonych w opisie przyporządkowanego pracownikowi stanowiska pracy.
- Sposób realizacji obowiązków ocenianego bezpośredni przełożony analizuje, z uwzględnieniem art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych, a w szczególności ocenia czy pracownik:
· wykazuje dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli,
· przestrzega obowiązujące prawo,
· wykonuje powierzone zadania sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
· informuje organy, instytucje i osoby fizyczne oraz udostępnia dokumenty znajdujące się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
· przestrzega zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,
· zachowuje uprzejmość i życzliwość w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,
· zachowuje się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
· sumiennie i staranne wypełnia polecenia przełożonego, z zastrzeżeniem, iż jeżeli w przekonaniu pracownika samorządowego polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia.
5. W trakcie rozmowy oceniający powinien zasięgnąć opinii ocenianego pracownika w kwestii: zleconych mu obowiązków zawodowych, propozycji zmian zakresu obowiązków, jego planów zawodowych oraz zamiaru podnoszenia kwalifikacji.
6. Po zakończeniu rozmowy oceniający jest zobowiązany do poinformowania ocenianego o dalszym trybie procedury dokonywania oceny kwalifikacyjnej.
7. Po zakończeniu rozmowy oceniający sporządza protokół z rozmowy wstępnej, stanowiący załącznik nr 2 będący podstawą do wyboru kryteriów do oceny.
§ 4
Wybór kryteriów
- Po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy oceniający wybiera, oprócz 6 kryteriów obowiązkowych, nie mniej niż trzy i nie więcej niż pięć kryteriów z wykazu kryteriów do wyboru, najistotniejszych i najlepiej odpowiadających specyfice stanowiska pracy zajmowanym przez ocenianego.
- Uwzględniając specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem określonym w załączniku nr 3 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.
- Ustalone dodatkowe kryterium musi zostać zdefiniowane i szczegółowo opisane.
- Wykaz kryteriów obowiązkowych oceny określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
- Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 4 do Regulaminu.
- W przypadku oceny negatywnej, kolejna ocena winna być prowadzona według uprzednio wybranych kryteriów.
§ 5
Wyznaczenie terminu oceny
Oceniający wyznacza ocenianemu indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
§ 6
Wpis wybranych dodatkowych kryteriów do arkusza oceny
Po wyborze kryteriów dodatkowych oraz wyznaczeniu terminu oceny na piśmie oceniający wpisuje je w części B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.
§ 7
Zatwierdzenie kryteriów
- Oceniający przekazuje arkusz oceny kierownikowi jednostki, w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów.
- Kierownik jednostki może upoważnić do zatwierdzenia wybranych kryteriów Sekretarz Gminy.
- W przypadku negatywnej opinii co do zaproponowanych kryteriów oceny kierownik przedstawia uwagi do kryteriów wybranych przez oceniającego i spisuje je w punkcie II Części B arkusza oceny. Oceniający zobowiązany jest do korekty wybranych kryteriów oraz powtórnej ich weryfikacji przez kierownika jednostki.
- Kierownik jednostki zatwierdza wybrane kryteria w terminie siedmiu dni od otrzymania arkusza, co potwierdza imieniem i nazwiskiem oraz podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.
- Po zatwierdzeniu kryteriów oceny oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
- Fakt zapoznania się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.
§ 8
Rozmowa oceniająca
- W celu dokonania okresowej oceny kwalifikacyjnej bezpośredni przełożony jest zobowiązany przeprowadzić z ocenianym rozmowę oceniającą.
- Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie.
- Przedmiotem rozmowy jest omówienie wykonywanych przez ocenianego obowiązków zleconych mu w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotkanych w trakcie ich realizacji oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.
§ 9
Sporządzenie oceny na piśmie
Sporządzenie oceny na piśmie składa się z trzech etapów.
Etap I
- W części C arkusza oceny oceniający wpisuje opinię dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie.
- W opinii oceniający podaje, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny.
- W przypadku gdy pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, niewynikające z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, oceniający zobowiązany jest je wskazać.
Etap II
- W części D arkusza oceny oceniający określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
Dopuszczalne są następujące poziomy oceny:
Poziom | Kryteria przyznania |
Bardzo dobry | Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B. |
Dobry | Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B. |
Zadowalający | Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B. |
Niezadowalający | Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B. |
Etap trzeci
- W części D arkusza oceny oceniający przyznaje ocenę końcową - pozytywną lub negatywną.
- Ocena pozytywna obejmuje następujące poziomy wykonywania obowiązków przez ocenianego: bardzo dobry, dobry lub zadowalający.
- Ocena negatywna obejmuje niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
§ 10
Zapoznanie pracownika z otrzymaną oceną
- Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania do kierownika jednostki, o którym mowa w Rozdziale IV.
- Fakt zapoznania się z oceną sporządzoną na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w Części E arkusza oceny.
- Oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika, a pracownik otrzymuje kopię potwierdzoną za zgodność przez bezpośredniego przełożonego.
ROZDZIAŁ III
Terminy dokonywania oceny
§ 11
Zasada ogólna
- Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.
- Ocena jest sporządzana co najmniej raz na dwa lata.
- Oceny pracowników na stanowiskach: Sekretarz Gminy, Skarbnika Gminy, Kierownika USC, Kierownika Referatu Administracyjno-Gospodarczego, Kierownika Referatu Rolnictwa i Gospodarki Gruntami, pracowników na stanowiskach samodzielnych oraz kierowników jednostek organizacyjnych tj. Dyrektora GZOiW, Dyrektora ZGK, Kierownika OPS dokonuje: Wójt Gminy.
- Oceny pracowników zatrudnionych na stanowiskach wchodzących w skład referatów dokonują Kierownicy właściwych Referatów, natomiast:
a) Dyrektor GZOiW - w odniesieniu do pracowników Gminnego Zespołu Oświaty i Wychowania,
b) Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej - w odniesieniu do pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej,
c) Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej - w odniesieniu do pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 12
Pierwsza ocena nowego pracownika
- W sytuacji zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym, bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonania pierwszej oceny w ciągu sześciu miesięcy od dnia jego zatrudnienia.
- Odpowiednio wcześniej bezpośredni przełożony jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę wstępną z ocenianym, o której mowa w Rozdziale II § 3.
§ 13
Zasady przeprowadzania oceny kolejnej oraz ponownej oceny, w przypadku pierwszej oceny negatywnej
- W razie przyznania przez oceniającego ocenianemu negatywnej oceny końcowej (poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego został określony jako niezadowalający), oceniający jest zobowiązany do dokonania ponownej oceny kwalifikacyjnej.
- Nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie oceny poprzedniej oceniający jest zobowiązany:
· przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w Rozdziale II § 3,
· wybrać z wykazu kryteria, wg zasad określonych w Rozdziale II § 4,
· wyznaczyć termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok, z zastrzeżeniem, iż ponowna ocena, nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od poprzedniej.
§ 14
Zmiana terminu oceny
- W uzasadnionych przypadkach oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
- W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej, oceniający jest zobowiązany wyznaczyć nowy termin sporządzenia oceny na piśmie.
- W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub istotnej zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 3 i 4 Rozdziału II Regulaminu.
- O nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego na piśmie. Wzór powiadomienia o nowym terminie oceny stanowi Załącznik nr 5 do Regulaminu.
- Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.
ROZDZIAŁ IV
Tryb odwołania od oceny
§ 15
- Ocenianemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od oceny sporządzonej na piśmie (zarówno negatywnej, jak i pozytywnej).
- Termin na sporządzenie odwołania kończy się z upływem siedmiu dni od dnia następnego po doręczeniu oceny.
- Jeżeli koniec terminu na sporządzenie odwołania przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.
- Odwołanie należy składać do kierownika jednostki. Pracownikom, dla których bezpośrednim przełożonym jest kierownik jednostki, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
- Kierownik jednostki jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania nie później niż w terminie czternastu dni od jego doręczenia.
- Odwołanie pod rygorem jego odrzucenia musi zawierać uzasadnienie poparte dowodami.
- O wyniku rozpatrzenia odwołania oceniany zostaje poinformowany pisemnie.
ROZDZIAŁ V
Ponowna ocena negatywna
§ 16
Przesłanki ponownej oceny negatywnej
- W przypadku, gdy oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom i w trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko wybrane przez bezpośredniego przełożonego kryteria oceny otrzymuje kwalifikacyjną ocenę negatywną.
- Ponowną ocenę negatywną oceniający doręcza ocenianemu niezwłocznie, tj. w terminie trzech dni od dnia sporządzenia opinii.
- Tryb odwołania od oceny negatywnej określa Rozdział IV Regulaminu.
§ 17
Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym
- W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku urzędniczym pracodawca samorządowy:
· niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy za wypowiedzeniem, lub
· odwołuje go ze stanowiska.
Załącznik Nr 1
do Załącznika do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 roku
Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego
Część A
…………………………………………………………………………………………………...
(nazwa jednostki)
I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego |
Imię ………………………………………………………………………………………. …….
Nazwisko ………………………………………………………………………………………..
Komórka organizacyjna ………………………………………………………………………...
Stanowisko ……………………………………………………………………………………...
Data mianowania/zatrudnienia na stanowisku urzędniczym …………………………………...
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….
II. Dane dotyczące poprzedniej oceny |
Ocena/poziom …………………………………………………………………………………..
Data sporządzenia ………………………………………………………………………………
............................ ................................ ……………..........................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)
Część B
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie |
Nr | Kryteria obowiązkowe |
1. | Sumienność |
2. | Sprawność |
3. | Bezstronność |
4. | Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
5. | Planowanie i organizowanie pracy |
6. | Postawa etyczna |
Nr | Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ………………………………………………
(należy wpisać miesiąc, rok)
………………………………… ……………………………………………………..
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
…………………………………………….……. …………….…………………
(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki |
Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:
……………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………..
…………………. ….……………
imię i nazwisko) (data i podpis)
Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.
............................ ................................ …….........................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Część C
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego |
Dane dotyczące oceniającego:
Imię/imiona ……………………………………………………………………………………..
Nazwisko ………………………………………………………………………………………..
Stanowisko ……………………………………………………………………………………...
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….
Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.
............................ ................................ …….........................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część D
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny |
Oceniam wykonywanie obowiązków przez:
Panią/Pana ………………………………………………………………………………………
w okresie od ................................................... do .......................................................................
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):
bardzo dobrym |
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.
dobrym |
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.
zadowalającym |
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B.
niezadowalającym |
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.
i przyznaję okresową ocenę:
|
(wpisać pozytywną - jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom niezadowalający)
............................ ................................ …………………….....
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część E
Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez:
Panią/Pana ……………………………………………………………………………………
...................................................................................................................................................
............................ .................................. ..................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
|
Załącznik Nr 2
do Załącznika do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 2 4lipca 2007 roku
PROTOKÓŁ
z rozmowy wstępnej
z dnia ………………
Jaka miała miejsce w dniu …………………….………………………..………………….
w ………………………………………………..………………………………………….
Rozmowa rozpoczęła się o godzinie ………………………..……………………………..
I Osoby uczestniczące w rozmowie :
1. Przełożony: …………………….……………………………….
2. Pracownik: ……………………………………………………..
II. Przedmiot rozmowy : omówienie sposobu realizacji przez pracownika obowiązków
wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz obowiązków
określających w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.
III. Wnioski wynikające z rozmowy, ewentualne ustalenia co do kryteriów oceny
pracownika:………………………….………………………….……
…………………………………………….……………………………………………
…………………………………………….……………………………………………
……………………………………….…………………………………………………
IV. Uwagi przełożonego i pracownika : ……………..……………………………………
………………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………...
Rozmowa zakończona o godzinie: ….……………………………….
Protokół sporządził: …………………………………………………
………………………….. ……………………………………
Podpis sporządzającego Podpis pracownika
Załącznik Nr 3
do Załącznika do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 roku
Wykaz kryteriów obowiązkowych
Kryterium | Opis kryterium |
1.Sumienność | Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie. |
2.Sprawność | Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. |
3.Bezstronność | Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich. |
4.Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów | Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
5.Planowanie i organizowanie pracy | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych. |
6.Postawa etyczna | Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową. |
Załącznik Nr 4
do Załącznika do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 roku
Wykaz kryteriów do wyboru
Kryterium | Opis kryterium |
1. Wiedza specjalistyczna | Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. |
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. |
3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna) | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
mówienie w języku obcym. |
4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji | Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. |
5. Komunikacja werbalna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez:
posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. |
6. Komunikacja pisemna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:
budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. |
7. Komunikatywność | Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:
umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
8. Pozytywne podejście do obywatela | Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:
służenie pomocą. |
9. Umiejętność pracy w zespole | Realizacja zadań w zespole, przez:
aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. |
10. Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:
tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
11. Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami | Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez: · przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
12. Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez:
kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
13. Zarządzanie personelem | Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: · zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych |
· | |
· terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego | |
· efektu działania,
· komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
· rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
· określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
· traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
· ocenę osiągnięć pracowników,
· wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,
· dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
· inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,
stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. | |
14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań | Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:
wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. |
15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian | Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: · podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, · uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, · określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, · wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, · podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, · skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, · przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. |
| |
| |
| |
16. Zorientowanie na rezultaty pracy | Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez: · ustalanie priorytetów działania, · identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, · określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, · przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań, zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań. |
17. Podejmowanie decyzji | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez: · rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, · podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, · rozważanie skutków podejmowanych decyzji, · podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzykiem sprawach, podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. |
18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez: · wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, · szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, · dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, · wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, · informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, · wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
19. Samodzielność | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. |
20. Inicjatywa | · umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, · inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania. |
21. Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:
zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
22. Myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:
analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
23. Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
Załącznik Nr 5
do Załącznika do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 roku
.................................................. ……...........................................................
(oznaczenie pracodawcy) (miejscowość i data)
..................................................................
(imię i nazwisko pracownika)
Powiadomienie o nowym terminie oceny
Na podstawie § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych, informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień .................................... termin sporządzenia okresowej oceny kwalifikacyjnej na piśmie zostaje przesunięty na dzień: ………………………………...
Przyczyną przesunięcia terminu jest:
(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)
…………………………………………………
(pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby
reprezentującej pracodawcę albo osoby
upoważnionej do składania oświadczeń
w imieniu pracodawcy)
Załącznik Nr 6
do Załącznika do Zarządzenia Nr 61/2007
Wójta Gminy Ożarowice
z dnia 24 lipca 2007 roku
……...........................................................
(miejscowość i data)
..................................................................
(imię i nazwisko pracownika)
Pouczenie o wniesieniu odwołania od okresowej oceny kwalifikacyjnej.
Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 55, poz. 361), informuję, iż przysługuje Pani/Panu wniesienie odwołania od okresowej oceny kwalifikacyjnej do Wójta Gminy Ożarowice w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.
Przyjęłam/przyjąłem do wiadomości: …………………………………………………..
(data, podpis ocenianego)
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|