Uchwała Nr XXVIII/326/2005 w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materialów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Uchwała Nr XXVIII/326/2005
Rady Gminy Ożarowice
z dnia 10 listopada 2005r.
w sprawie: procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi
budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm ) art. 110 ust. 1 i 2, art. 119 - 125 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm)
Rada Gminy Ożarowice
u c h w a l a
1. Zatwierdzić procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu zgodnie z
załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Traci moc uchwała Nr XIII/72/99 Rady Gminy Ożarowice z dnia 28 września
1999 roku w sprawie procedury opracowywania i uchwalania budżetu Gminy
Ożarowice oraz szczegółowości i rodzaju materiałów informacyjnych
towarzyszących budżetowi...
3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XXVIII/326/2005
Rady Gminy Ożarowice
z dnia 10 listopada 2005 r0ku
Procedura
uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu.
- Ożarowice 2005 -
Procedura uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 1
1. Radni i przedstawiciele sołectw mogą składać własne propozycje do projektu
budżetu do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, zakładu budżetowego oraz Kierownicy Referatów Urzędu Gminy, samodzielne stanowiska pracy, a także instytucje kultury opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 30 września plany rzeczowe zadań wraz z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi. Propozycje do projektu budżetu przedkładane są w zakresie planowanych dochodów i wydatków.
3. Propozycje złożone przez osoby wymienione w pkt. 1 i 2 , obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej, samorządowej i subwencji z budżetu państwa stanowią materiał kalkulacyjny dla Skarbnika Gminy do opracowania tabelaryczngo projektu budżetu gminy w terminie do 31 października.
4. W terminie do 31 października Kierownik Referatu Rolnictwa i Gospodarki
Gruntami przygotowuje informację o stanie mienia komunalnego gminy.
5. Wnioski złożone w terminie późniejszym nie będą uwzględniane w projekcie
budżetu.
§ 2
1. Plany rzeczowe zadań oraz materiały kalkulacyjne opracowywane są na każdy
rok budżetowy na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu
spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu
terytorialnego, z uwzględnieniem :
a) prognozowanego średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych
b) prognozowanego stopnia inflacji,
b) stawek podatków i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
d) rzewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok
budżetowy w jednostkach powiązanych z budżetem gminy wraz z
przewidywanymi zmianami,
e) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy wraz
z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku
budżetowego,
f) założeń do wieloletniego programu inwestycyjnego gminy wynikającego z
Uchwały Rady Gminy w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego wraz ze
zmianami,
g) prognoz przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe.
h) wytycznych Wójta Gminy dla jednostek organizacyjnych gminy oraz referatów
Urzędu Gminy w sprawie określenia propozycji do projektu budżetu gminy.
§ 3
1. Skarbnik Gminy przedkłada projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Wójtowi Gminy.
2. Wójt Gminy dokonuje analizy przedłożonego projektu i określa końcowy kształt
projektu budżetu gminy oraz wydaje zarządzenie w sprawie projektu budżetu
gminy.
§ 4
1. Projekt budżetu opracowywany jest w formie projektu uchwały budżetowej oraz załączników do tej uchwały i określa :
a) prognozowane dochody Gminy według ważniejszych źródeł w ramach
poszczególnych działów klasyfikacji budżetowej,
b) wydatki budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji
budżetowej z wyodrębnieniem:
- wydatków bieżących,
w tym w szczególności:
· wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
· dotacji,
· wydatków na obsługę długu gminy,
· wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
- wydatków majątkowych,
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej;
d) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z
wyodrębnieniem wydatków na ich finansowanie,
e) wydatki na projekty realizowane ze środków funduszy strukturalnych i
Funduszu Spójności Unii Europejskiej,
f) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych,
g) plany dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi
realizowanych,
h) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
i) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
j) dochody i wydatki związane z realizacjązadań z zakresu administracji
rządowej i innych zadań zleconych i powierzonych gminie ustawami,
k) dotacje,
l) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w
drodze umów i porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w
budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych
zadań,
ł) określenie dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii,
m) upoważnienia dla Wójta Gminy do :
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na
pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu,
- dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień
planowanych wydatków między działami,
- zaciągania długu oraz spłat zobowiązań gminy,
- udzielania pożyczek do określonej wysokości,
- inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu .
2. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się informację o stanie mienia
komunalnego,
zawierającą :
a) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
b) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w
szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu
wieczystym, wierzytelnościach,
udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt.
2a i 2b od dnia złożenia poprzedniej informacji,
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i
innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia
komunalnego.
3. Objaśnienia do projektu budżetu składają się z charakterystyki opisowej projektu budżetu, obejmującej główne założenia do budżetu, źródła dochodów, omówienie głównych kierunków wydatków, planów zadań inwestycyjnych.
§ 5
1. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego gminy, Wójt Gminy przedstawia:
· Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach - celem zaopiniowania
· Radzie Gminy Ożarowice
w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Wójt
Gminy przedstawia Radzie Gminy przed uchwaleniem budżetu,
3. Termin określony w pkt. 1 może ulec przesunięciu wynikającemu ze zmian
ustawowych.
§ 6
1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy
Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do
opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Podległe jednostki przedkładają Wójtowi projekty planów finansowych w terminie
30 dni od dnia otrzymania informacji określonych w pkt.1 niniejszego paragrafu,
jednak nie później niż do dnia 22 grudnia.
§ 7
1. Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła projekt budżetu gminy
z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym Komisjom Rady
Gminy.
2. Komisje Rady Gminy w terminie 14 dni od daty otrzymania projektu budżetu od Przewodniczącego Rady Gminy odbywają posiedzenia, na których analizują oraz przedstawiają swoje propozycje do projektu budżetu,
3, Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu po zapoznaniu się z opiniami
pozostałych Komisji przedstawia Radzie Gminy opinię dotycząca projektu
budżetu na sesji.
§ 8
Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję budżetową w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 9
Projekt budżetu na sesji Rady Gminy przedstawia Wójt Gminy.
§ 10
1. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do 31 marca
roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały
budżetowej przedstawiony Radzie Gminy.
2. Bez zgody Wójta Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie
uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub
zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenia niedoboru budżetu gminy.
§ 11
1. Wójt Gminy w terminie 21 dni od uchwalenia uchwały budżetowej opracowuje
układ wykonawczy budżetu.
2. Przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach
dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do
budżetu,
3. Opracowuje plan finansowy zadań z zakres administracji rządowej oraz innych zadań zlecanych gminie ustawami oraz wielkość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa,
4. Jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów do uchwały budżetowej.
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|